Bardzo interesujący artykuł dotyczący symboliki ikony, o jej barwach i świetle napisał ks. dr Dariusz S. Klejnowski-Różycki. Artykuł brzmi dokładnie "Światło Chrystusa w ikonie. Kolory jako nośnik treści teologicznych na podstawie Hierarchii niebiańskiej Pseudo-Dionizego Arteopagity". Polecam! Niektóre treści z tego artykułu, które osobiście do mnie dotarły spróbuję przybliżyć.
Każdy raczej wie, że ikona niesie ze sobą treści teologiczne, zakodowane są one nie za pomocą liter jak w Piśmie Świętym, ale za pomocą linii, barw, kształtów. Ikonograf ma wielkie zadanie do spełnienia ma przekształcić świat materii aby został przebóstwiony ks. Klejnowski- Różycki używa tu słowa "uchrystusowiony". I tak ikonograf używając kredy, pigmentów uzyskiwanych z minerałów skał, kolorowych ziem, złota uogólniając używając "materii nieożywionej" oraz "materii ożywionej" takiej jak: drewno, kleje ze skóry królika i pęcherzy jesiotra, płótna stara się tę materię przekształcić w oblicze Boga, by wskazać jej ostateczny cel. "Taki sposób kompletowania materii , który pozwala wyłonić z niej oblicze Boga, pozwala człowiekowi widzieć wszystko w Chrystusie, który stał się cząstką materii, którego ciało złożone jest z tej samej materii, co gwiazdy, trawa, skały i każdy człowiek". Dlatego też cała technologia tworzenia ikony nasycona jest symboliką. Temat symboliki jeszcze zostanie rozwinięty, jest on bardzo rozległy :)
Literatura:
ks. dr Dariusz S. Klejnowski-Różycki. Artykuł drukowany w: R. Porada (red.), Chrystus światłem ekumenii. W drodze na Trzecie Europejskie Zgromadzenie Ekumeniczne w Sibiu, Opole 2006.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz